|
|
KAHHELAHJUD
/ AJALUGU |
Potiahju
areng Liivimaal kahhelahjuni ning juugendi saabumiseni.
Müürilossid – saksa
feodaalide tugipunktid Liivimaal – ilmuvad,
nagu kogu Läti ja Eesti territooriumil, 13. sajandil. Militaarsete
kindlustustena kasutatakse neid kuni Liivi sõjani. 16. saj
lõpus ja 17. sajandil ehitatakse osa lossidest ümber
uue hertsogiriigi valitsejate residentsideks, ülejäänutest
saavad erinevate maakondade haldusmajanduslikud keskused. Koos müüriehituslike
traditsioonidega juurdusid Liivimaa kindlustustes tolle aja Kesk-Euroopale
iseloomulikud küttesüsteemid. Kuigi pottahjude lätteid
Lääne-Euroopa Alpide piirkonnas tuleb otsida juba 12.
– 13. sajandi Põhja-Saksamaalt ja Saksa ordule kuuluvate
maade lossidest, nagu kindlustused mis asusid Liivimaal.
Kuni 16. saj., olid peamisteks eluruumide soojendamisseadmeteks
kaminad ja õhkkütteahjud – nn. hüpokaustahjud.
Need kütteseadeldised ei olnud just kõige optimaalsemad,
sest kulutasid palju kütet, suutmata kindlustada püsiva
ja piisava soojuse paljudes ruumides. 15. saj. Kesk-Euroopas levis
kiiresti uus kütmise moodus – pottahjud, mis mitte ainult
hästi soojendasid, vaid ka kaunistasid ruume. Üsna varsti
pärast nende ilmumist Põhja - Saksamaal ja teistes Hansaliidu
linnades jõudis mõte pottahjude kasutamisest ka tolleaegsele
Liivimaale. |
|
Kahhlite
areng Põhja-Saksamaalt
mujale Euroopasse:
Ahjukahlite ning pottahjude leiukohad: A
– umbkaudne levikpiirkond, kust pottahjud levima hakkasid,
B – 12-, 13. saj. ahjupotileiud, C
– 14. saj. alguse ning keskpaiga leiud, D
– 14. saj. lõpp- 15. saj. E
– 15. saj. leiud, F – linnad,
kus esines ka peale pottahju hüpokaustahjusid (antiikaja
õhkküttesüs-teem, ahju peal asetsevate ruumide
soojenda-miseks), G – 15. saj. merd
mööda levinud pottahjud ja nende vormid, H
– 14. saj. maad mööda levinud pottahjud ja
nende vormid.
1 – Viin, 2 –
Wroclav, 3 – Leipzig, 4
– Basel, 5 – Zürich, 6
– Graz, 7 – Budapest, 8
– Praha, 9 – Dresden, 10
– Frankfurt, 11 - Köln, 12
– Berliin, 13 – Krakov, 14
– Varssavi, 15 – Lida ( Valgevene),
16 – Polotsk, 17 –
Lüübek, 18 – Hamburg, 19
– Lund, 20 – Kopenhaagen, 21
– Stockholm, 22 – Gdansk, 23
– Klaipeda, 24 – Riia, 25
– Tallinn, 26 – Vitebsk, 27
– Vilnius |
|
Tundub,
et esimestesse Liivimaa lossidesse ehitatud pottahjud on olnud toretsevad
ja kallihinnalised ruumisisustuse esemed, mis teenisid peremehi
mitte ainuüksi kütmiseks, vaid ka kaunistasid mõnede
valitsejate esindajate esindusruume. Võib arvata, et samal
ajal kui Liivimaale toodi rikkalikult kaunistatud ja värviliselt
glasuuritud kahleid, toodi ka lihtsate õõnsate pottide
näidised, mille järgi hakkasid kohale sõitnud või
ka vastava väljaõppe saanud kohalikud pottsepad valmistama
analoogseid tooteid. Kahjuks ei ole senini teada ühtegi tunnistust
selle kohta, millised nägid välja vanadest õõnsatest
pottidest ehitatud ahjud. Analoogiate põhjal
Kesk-Euroopaga, kus on säilinud ikonograafiline materjal –
16. saj. interjööride vaated koos pottahjudega, peab järeldama,
et ka Liivimaal on nendest ehitatud küll koonuse-kujulisi,
küll mitmetahulisi ahjusid.
Kuni 16. saj. keskpaigani levivad pottahjud Liivimaa territooriumil
suure kiirusega, asendades järk-järgult vanemad kütteseadeldised
– hüpokausti ja kaminad. Seda tõendab peaaegu
igas arheoloogiliselt uuritud Kuramaa lossis leitud renessanss stiilis
ahjukeraamika, mis on dateeritav 16. saj. teise kolmandikuga.
Umbkaudseid teateid ahjude ülesehitusest 16. saj. lõpul
annab juba ainuüksi ahjupottide välimus. Analoogiate põhjal
Kesk-Euroopaga võib järeldada, et kasutusel olid peamiselt
kaheastmelised ahjud. Kaks peamist ahjutüüpi 16. saj.
keskel ning teisel poolel on täisnurksed ahjud, mis meenutavad
üksteise peale asetatud suuremat ja väiksemat kuupi, ning
tornahjud silindri või hulktahuka kujulise pealisehitisega.
Silinderjate tornahjude kasutusest Kuramaal annavad tunnistust kaarjate
renessansi ja manierismi stiilis pottide leiud, mida on siiski võrdlemisi
vähe. Täisnurksete ahjude levik on olnud suurem. Sellele
viitavad suurel hulgal leitud täisnurkselt ühendatud 16.
saj. nurgapotid.
Erinevate ahjupottide vormide ja mitut värvi glasuuride järgi
otsustades on uhkemad Liivimaa ahjud 16. saj. püüdnud
nii arhitektoonilise ülesehituse kui ka dekoori poolest sarnaneda
parimatele Kesk-Euroopa näidetele.
Erinevalt 17. saj. Kesk-Euroopa, eriti aga Lõuna-Saksamaa
suurtest kunstikeskustest, kus hiiglaslikes kogustes pottidest valmistati
erakordselt toretsevaid ahjusid, on tolleaegsed Liivimaa ahjud olnud
palju lihtsamad. Kuramaa losside väljakaevamistel leitud 17.
saj. ahjukeraamika materjal jagab meile teavet vaid kesktaseme käsitööliste
toodangust. Ainsad väga piiratud mahus viited rikkalikumalt
kaunistatud ahjudele leiduvad Kuldiga lossi 1699. a. interjööride
kirjeldustest. |
|
Liivimaa
lossides leiduvaid 15. saj. lõpu – 18. saj. alguse
pottahjude tüüpe:
1 – õõnespottidest ahi,
2 – hulktahuktorniga ahi,
3 – silinderja torniga ahi, 4 ja 5
– täisnurkne kaheastmeline ahi, 6
– täisnurkne kolmeastmeline ahi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - -
Kuna 17. saj. Liivimaa ahjupotid oma vormi ja mõõtude
järgi sarnanevad 16. saj. ahjukeraamikale, tuleb järeldada,
et säilis ka eelneva perioodi ahju ülesehitus –
täisnurkne kaheastmeline ahi.
17. sajandist säilinud losside ja mõisate inventariseerimiste
materjalid annavad tunnistust selle kohta, et tol ajalõigul
on pottahjud juba olnud peamiseks eluruumide küteseadmeks
kõikide ühiskonnakihtide elamuis. Erinenud on
vaid kasutatud pottide toredusaste või ka ahjude puhtfunktsionaalne
ülesehitus.
Kaminate kasutamine 17. sajandil muutus harvemaks, kuigi aeg-ajalt
ehitatakse neid veel
koos pottahjudega hertsogi poolt asustatud
losside üksikuis ruumides, samuti mõnede hertsogi
mõisavalitsejate elutubades. |
|
Isegi
18. saj. alguseni on ahjudel peamiselt kasutusel olnud plastiline
kaunistus – igat potti ehib matriitsist (pressvormi tööosa,
mille abil antakse töödeldavale toorikule või toormaterjalile
soovitud tasapinnaline või ruumiline kuju ja mõõtmed
ning tagatakse tema välispinna nõutav kvaliteet) saadud
figuraalne või ornamentaalne madalreljeef. 17. saj. viimaseil
aastakümneil ilmub uus ahjude kaunistamise moodus – reljeefset
dekoori hakatakse asendama maalinguga tasasele potipinnale. Ahjupotte
hakatakse glasuurima ehk ahjupotist saab ahjukahhel ja pottahjudest
saavad kahhelahjud. Tunnistusi maalingutega kaetud ahjudest, mis
erandjuhtudel on kirjeldatud losside ja mõisate inventarisatsioonides,
ei ole Kuramaa elukohtade arheoloogilistel väljakaevamistel
seni leitud. |
|
Liivimaa
lossides leiduvad 15. saj. lõpu – 18. saj. alguseahjupottide
ja ahjukahlite näiteid:
1 – õõnespott, 2
– plaatjas kausi moodi pott, 3 –
kausjas pott, 4 – niššiga
kahhel, 5 – plaatjas kahhel kõrgendatud
randiga, 6 – plaatjas tasapinnaline
kahhel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - -
17. – 18. saj. vahetusel muutuvad populaarseks erinevates
värvides ahjud glasuuritud horisontaalsete vöönditega
– liistudega. Inventarisatsioonides on sageli mainitud
musti ahje valgete liistudega nn tapeetkahhel ahjusid. Kuna
selliseid ahjusid on olnud küll kahe-, küll kolmeastmelisi,
võib arvata, et selliseid koldeid võidi ehitada
ka 17. saj. viimastel aastakümnetel. Praegusel Põhja-Eesti
territooriumil olid tapeet kahlitest valmistatud ahjud haruldased.
Kõrvuti muutustega ahju enda ülesehituses on aja
jooksul muutunud ka ahjude peamise koostisosa – pottide
– vorm, suurus, glasuuri värvid ja kaunistuste
motiivid. Nagu mainitud, potiahjud Liivimaal ilmuvad 15. saj.
teisel poolel. See on aeg, kui Kesk-Euroopas püsib veel
küllaltki suur potivormide mitmekülgsus, otsitakse
intensiivselt optimaalset pottide vormi varianti – toimub
plaatpottide kujunemise protsess. |
|
Kuramaa
vanemaid ahjukeraamika tooteid esindavad mitmed pottide vormid,
kus on näha üleminek nõudekujulistest pottidest
plaatpottidele. Nende toodete väike arv ning puudulikud teated
nende leviku kohta ei luba veel teha üldistavaid järeldusi.
Siiski tundub, et Liivmaal ei ole toimunud pottide optimaalse vormi
otsingud, vaid siin on jäljendatud erinevad imporditud näidised. |
|
Visuaalselt
nägi ahjupoti areng ümara alusega ülespoole
veidi laienda-tud seintega ning pressitud avaga ahju-potist
kuni plaat- ehk kahhelpotini välja umbes selline. |
|
Tüpoloogiliselt
varasemad võiksid olla laia tasase alusega, ülespoole
veidi laiendatud külgseintega ning neljakandilise avaga õõnespotid.
Varasemad selle tüübi potid võisid Liivimaale ilmuda
15. saj. teisel poolel. Siiski arheoloogilised leiud Bauska linnuses
17. saj. ehitatud hoone kohal kui ka kirjalikes allikates veel 18.
saj. ehitatud uued õõnespottide ahjud tunnistavad,
et vaadeldav pottide vorm on muutmatul kujul olnud kasutusel pikaajaliselt.
Läti territooriumil tundub, et ilma vaheaegadeta hiliskeskajast,
hakati õõnespottidest ahjusid ehitama losside lihtsamates
ruumides, kuni 20. saj. alguseni, kui analoogse kujuga õõnespotte
valmistati talupoegade ahjudele. Praegu väljakaevamistel leitud
õõnespotte ei ole nende glasuuride järgi ega
lihtsakoelise kaunistuse järgi võimalik grupeerida kronoloogiliselt
täpsemini. Üksikute eksemplaride umbkaudset dateeringut
annavad vaid mõnikord arheoloogiliste leidude erinevatest
substantsidest leitud leiud, mis arvatavasti kuulusid samasse ajajärku.
Edaspidised tüpoloogilised arenguvormid hakkasid kujunema plaatkahli
(õõnsa rumbuga), kui ka kausskahli (silindrilise nõu
ühendus matriitsisse vajutatud plaadiga, mille keskel on auk)
näol. Nendega samal ajal on valmistatud matriitsist saadud
nišškahlid, mis on poolsilindriliste pottide arengu lõpustaadium.
Mainitud plaatkahlite kujunemise vahevormid on seni leitud fragmentaarselt
ning vaid Bauska linnuses, mispärast praegu pole võimalik
otsustada nende leviku ja kasutamise aja üle. Nende varaseim
dateering analoogide järgi Põhja-Saksamaa materjalis
võiks olla 15. saj. teine pool või lõpp. |
|
Plaatkahhel
Plaatkahlid - matriitsis vajutatud reljeefse kaunis-tustega
ja ahjuseina kinnitamiseks rumbaga. Plaatkahlitel on kasutatud
väga erinevaid kaunistuste motiive. Reljeefikujunduse
stilistiliste tunnuste järgi on kahleid võimalik
täpsemalt jaotada kronoloogilistesse gruppidesse, mille
piirideks võib arvestada vastavalt Kuramaal valitsenud
kunstistiilidele – gootika, renessanss, manerism, barokk.
Selle dateerimise printsiibi järgi on võimalik
kindlaks teha varaseimat pottide valmistamise aega. |
|
Plaatkahlite
välja kujunemise järel levisid nad kiiresti ning muutusid
peamiseks 16. – 17. saj. kasutusel olevate kahlite tüübiks.
Kuigi nende välimus oluliselt ei muutunud sajandite jooksul,
on siiski märgata väiksemaid vormimuutusi.
16. saj. esimese poole ahjukahlite reljeefselt kaunistatud plaadivormi
kuju moodustab enamasti ruut või ka vertikaalselt venitatud
ristkülik. Selliste vormide domineerimise tingis kahhelkivide
areng nelinurkse avaga õõnespotist või ka vertikaalselt
venitatud nišškahlist. Ruudukujulise plaadiga seinakahlitel
on servade mõõdud üsnagi erinevad – 15
kuni 24 cm. Ristküliku vormiga kahlite serva pikkus on ca 30cm
kõrguses ja ca 20 cm laiuses. Renessanss-stiilis kaunistatud
ruudukujulised ahjukahlid võivad mõnikord kõrguselt
olla mõne sentimeetri võrra kõrgemad kui laiemad.
Manierismi kahlite ruudule lähedase vormi kõrguse ja
laiuse suhe on, enamasti samasugune, isegi eksemplaridel, mis on
kaunistatud tsentraalselt sümmeetrilise motiiviga.
17. saj. Liivimaa leidude seas on vähe vertikaalselt venitatud
ristküliku kujulise vormiga kahleid. Ruudule lähedaste
eksemplaride servade mõõtmed muutuvad ühtlasemaks
– ca 18 – 19 cm kõrguses ja 16 – 18 cm
laiuses.
Ruutja vormiga kahli kõrguse suurendamine, tundub, on teostatud
optiliste kaalutluste tõttu, sest ahjuseina vertikaalselt
paigutatud ruut paistab alati veidi lapikuna. Vertikaalselt veidi
venitatud kahlid tõstavad esile aga terve ahjukorpuse ülespoole
pürgimist.
Püüd ühtsetes mõõtudes kahlite poole,
tundub, on seostatav 17. saj. Riia pottseppade skraades mainitud
paragraafiga, kus käsitöölistele on ette määratud
valmistada kahleid tsunftivanemate poolt välja töötatud
vormi ja suuremate mõõtude järgi. Kuna püsisid
pidevad kontaktid naabruses olevate käsitöölistega.
Matriitse müües ning pottseppsellide rännates, võisid
Riia eeskirjad sel ajal mõjutada ka Liivimaa käsitööliste
toodangut, kuigi nende ameti skraades sellist paragrahvi ei ole
mainitud.
Kahe sajandi jooksul on jälgitavad ka karniisikahlite välimuse
muutused. Nende mõõdud ei ole oluliselt muutunud.
Karniisikahli tasapind üldiselt on alati horisontaalselt venitatud
ristkülik kõrgusega 10 – 15 cm ja laiusega ligilähedalt
20 cm. Seevastu muutuvad oluliselt karniisi profiilid. Varaseim
karniis Bauska linnuselt, mis on dateeritav ajaga umbes 1500.a.,
sarnaneb läbilõikes venitatud “S” tähele.
16. saj. teises kolmandikus valmistatud renessanss stiilis kaunistatud
harjakahlid koosnevad ühest lapikust- ja teisest kaarjast kahlist
ning nende profiil sarnaneb väikesele “h” tähele,
kuigi kaar on veel üsnagi vähe esile kerkiv. |
|
15.saj.
lõppu – 18.saj. alguse ahjukarniiside profiilid:
1) 1500.a. paiku
2) 16.saj. teine kolmandik
3) 16.saj. viimane kolmandik – 17.saj.algus,
4) 17.saj. teine pool. |
|
Manierismi
stiilis ahjude karniisidel 16. – 17. saj. vahetuse paiku rikkalikum
profileering moodustab kaarjama vormi. Seevastu 17. saj. keskel
ja teisel poolel domineeriv harjakahlite läbilõike vormkuju
meenutab justkui täis puhutud ja veidi lapikuks litsutud. Nende
pottide profiil meenutab peegelpilti asetatud “C” tähte.
Sellised harjaprofiilide muutused on seostatavad valitsevate kunstistiilide
tüüpiliste vormidega, mida on mõjutanud arhitektuuri
elemendid.
Aja jooksul on muutunud ka ahjufriisi välimus. Renessansi ajastu
ahjusid pärjavad kahlid on valmistatud auursete nikerdustega.
Hiljem selliseid nikerdusi kahli tasapinnas kujundatakse harva.
Kuramaal leitud 17.saj. arheoloogilise materjali järgi otsustades,
selle aja ahjude harjadekoreerimist, millel praktiline otstarve
puudus, võib kohata suhteliselt harva. Barokkstiilis ahjusid
mõnikord lõpetasid karniisikahlid, mis olid valmistatud
tasapinnalise vööndina salgulise ülemise servaga
või ka poolkaare vormis eksemplaride rida.
Ahju alumise osa (baasi) ülemistesse nurkadesse on mõnikord
paigutatud viltu kinnitatud kilbikesed, mis visuaalselt kujundavad
üleminekut alusehitisest pealisehitisele. Sellised kilbikesed
lisati mõningatele nurgapottidele kuni 17. saj. alguseni.
Erinevalt renessanss stiili nurgakahlitest, mille kaunistamiseks
oli igale tasapinnale valmistatud oma matriits, on manerismi aja
kahlitel mõlemad servad enamjaolt dekoreeritud ühte
moodi. Laiemas servas on kasutatud seinakahlile analoogne reljeef,
kitsamas – selle reljeefi pool või kolmandik, vaatamata
sellele, et sel viisil osutub jaotatuks, näiteks, dekoorile
kujundatud ratsaniku figuur. Selline võtet on kasutatud,
et kokku hoida kulusid, mis oleksid vältimatud veel ühe
nurgapoti lisamatriitsi hankimiseks. Manerismi ajal kaob ka vertikaalsete
nurgatahkude eriline dekoorikasutus - pärlite ahela või
teiste motiividega. 16. saj. viimastest aastakümnetest kuni
17. saj. teise pooleni on ahjude nurgad üsna sageli kujundatud
nišši kujuliselt vertikaalsete tahkudena.
17. saj. viimastel aastakümnetel ilmub uus ahju vertikaalsete
nurgatahkude vormistus – neid kujundatakse punutud kolonnidena.
Erinevad nurgakahlid on valmistatud kolonnilülidena.
16. – 17.saj. ahjukeraamika kaunistusi kujundati plastilisena
ning seda saadi negatiivsete reljeefiga matriitsidest. Hilisgootikas
dekoreeritud kahlite kõrge reljeef, on mõnikord kujundatud
peaaegu poolplastilise figuraalse pinnana. Edaspidi reljeefi kõrgus
järk järgult kahaneb. Renessansi aeg on väljendusrikas,
detailselt välja töötatud plastiliste kujunditega,
kuid manerismi stiili ahjukahlites on enamasti kasutatud lapikut,
madalreljeefi. Vara-baroki ahjukeraamika dekoreering vaevu-vaevu
tõuseb tasapinnast kõrgemale, detailid ei ole enam
hoolikalt välja joonistatud, vormide kokku sulades aga tekivad
maalilised üleminekud. Sellele sarnaselt toimub sajandite käigus
loobumine kahli välisäärel moodustatud raamistikust.
16. sajandil võib kohata tugevasti kõrgendatud, profileeritud
servi, 17. sajandil on enamjaolt kasutatud kitsas, vaid veidi esile
kerkiv servakene, 17 .saj. teisel poolel aga ilmuvad kahlid, millel
servistus puudub sootuks.
Pinnareljeefi kujunduse muutusi tingisid kahli vormi areng, kui
ka kunstistiilide iseloomulikud tunnused. Kõrged, profileeritud
randid on plaatkahlite arengu lähtevormid, õõnsatel-,
kui niššpottidel oli tugevasti süvendatud pealispind
ning väljapoole suunatud avause servad. Selleks, et kahli süvendi
keskel kaunistus esile kerkiks, pidi seda kujundama kõrges
reljeefis. Hiljem, kui pott muutus lapikumaks, plastilist dekoori
võis silmata ka siis, kui ta oli madalreljeefis. Kuna rantidel
praktilist otstarvet ei olnud, nad kadusid. Randid ülaservas
ja alaservas säilisid karniisipottidel, sest need rikastasid
harja profileeringut.
Edasine areng paiskas eelpoolmainitu segi, kuni juugendstiilini.
Kuni 19. saj. lõpuni, tehti eklektilisi kahhelahjusid, mida
võib kohata kõikjal Liivimaal. Juugendstiil levis
Eestis ja Lätis 20. sajandi alguses nagu kõik teised
stiilid enne seda: koolitatud arhitektide, tellijate reisikogemuste
ja ajakirjanduse - raamatute kaudu. Esimeseks uut arhitektuurikeelt
rakendanud hooneks oli Eestis Neeruti mõis.
Juugendvillad planeeriti tüüpiliselt seest väljapoole,
mistõttu ahjud, kui eraldiseisvad interjöörielemendid
telliti ka juugendlikud. Õigemini mitte ahjud vaid kaminahjud,
kuna juugend armastas kaminaid. Seetõttu leidubki juugendlikes
interjöörides peamiselt kaminaid. Kahhelahjud ei kadunud
kuhugi, neid valmistati edasi, mitte küll niipalju kui varem.
Hakati kasutama ka erinevamaid materjale nagu metall, puit, kivi
jne savipottide asemel (üldiselt aktsepteeriti kõiki
materjale).
Stilistiliselt erines Juugend eelmistest täielikult, eklektika
sattus kriitika alla, lihtsad lahendused, looduslikud ornamendid
karniisidel jne. Dekoorimotiivid laenati floorast ja faunast. Lemmiktaimede
hulka kuulusid eksootilised krüsanteem ja orhidee, aga ka liiliad
ja iirised, kallad ja tulbid, alpikannid ja võõrasemad
ning isegi tavalisemad põllulilled nagu nisu, rukis jne.
Tavaliselt kasutati taimi ja lilli koos nende varreosaga ja mõnikord
ka mullaaluse juurega.
Juugendi suhtumine konstruktsiooni oli muidugi uuendusmeelne, samas
kasutati konstruktsiooni historitsistliku traditsiooniga sarnaselt.
Viimane tavatses seda dekoreerida ajaloolise ornamentikaga. Konstruktsioon
ahjul muutus ümaramaks, voolujoonelisemaks nagu ülesväänlev
taim. Üldiselt Juugendiga lõppes ka "kahhelajastu",
kuna kamina moodiminek ja moodsad materjalid sõid kahhelahjud
turult välja.
|
|